Multipel Skleros

För dig som lever med MS

Biogen
Biogen




Om cookies

Den här webbplatsen har för avsikt att använda cookies för att förbättra webbplatsen och din upplevelse. Genom att fortsätta att surfa på webbplatsen godkänner och accepterar du vår användning av cookies. Om du behöver ytterligare information och/eller inte vill ha cookies placerade när du använder webbplatsen, besök vår integritetspolicy.

ALL-SWE-0489(1)


Dela på Facebook Skriv ut

En bättre start på dagen

Må-bra-rutiner

Det här är första delen i en serie om må-bra-rutiner. Vi börjar från början, med starten på dagen och tips på goda morgonrutiner.

 


Vi börjar ”våra må-bra-rutiner” med hur man kan starta dagen bättre och sätta en positiv prägel på den genom goda morgonrutiner. Till hjälp har vi bland annat Kristin Kaspersens bok Good morning.


Morgonen inleder dagen och hur den blir brukar kunna sätta sin prägel på resten av dagen. Börjar man med att försova sig, tenderar resten av dagen att bli i ofas. Är man morgontrött inleds lätt dagen med ett antal snoozningar, allt för att få sova några minuter till. Minuter som sedan saknas och leder till en stressig start på dagen.


Att ge sig själv en bra start på dagen
Men hur dagen ska starta kan man själv påverka och förändra genom att skapa sig en bättre morgonrutin som grundas i vad man själv behöver och mår bra av.  Allt utgår ifrån dig. Hur känner du dig när du vaknar? Kanske fatigue är extra jobbigt på morgonen? Kanske tar det tid för musklerna att komma igång och vakna?

För att ens kunna skapa en lugnare och bättre morgonrutin kanske du behöver göra lite strukturella förändringar. Att byta så att partnern lämnar barnen på morgnarna och/eller att prata med din arbetsgivare och be att få börja senare kan vara faktorer som kan underlätta.

En bra början är oavsett att vara snäll och förlåtande mot sig själv. Du är OK hur du än mår när klockan ringer.


Från morgonsur till morgonglad
Programledaren Kristin Kaspersen trivdes inte med sina stressiga morgnar och efter en tids sjukskrivning för stress blev första steget för henne att ändra sina morgonrutiner. Hon har alltid varit en morgontrött person, men morgontrött och morgonsur har med nya morgonrutiner blivit morgontrött och morgonglad.

Hon började med att gå upp en timme tidigare på morgonen för att få en bra start på dagen. Och för att skapa ytterligare förutsättningar för en bättre morgon, förbereder hon allt på kvällen. Hon städar upp, lägger fram kläder, packar väskan och dukar fram till frukosten. Till och med kaffebryggaren är laddad när Kristin Kaspersen vaknar på morgnarna, så att hon bara kan kliva upp och trycka på knappen.

Hon har också jobbat med vilka tankar som är de första hon tänker och har bytt: ”Fan vad trött jag är” mot ”Gud vad mysigt att vakna, nu tar jag en kaffe” och menar att bara välja en annan tanke gör skillnad.

Dessa goda morgonrutiner resulterade i boken Good morning (Bonnier Fakta).


Några tips för en bättre morgon från Kristin Kaspersen: 

  1. Sov tillräckligt länge.
    Det är inte så konstigt om du är trött om du sovit för få timmar.
  2. Gå upp en timme tidigare
    Kristin Kaspersen menar att hon är lika trött en timme tidigare, för henne är det väldigt viktigt att kunna ta det lugnt den där första timmen på dagen.
  3. Välj rätt tanke
    Tankar väljer man själv ­– välj en positiv tanke att börja dagen med.
  4. Sträck ut kroppen
    Barn gör det, djur gör det men vi vuxna kliver upp, duschar och drar. Sträck ut ordentligt och få igång hela systemet med bindväven och nervsystemet. 
  5. Förbered kvällen innan
    Ladda kaffebryggaren, förbered frukosten, packa väskan, lägg fram kläder osv kvällen innan så att du slipper tänka på morgonen.
  6. Förändra stegvis
    Det kan vara svårt att göra flera stora förändringar samtidigt. Gör en förändring i taget. 


Andra tips för bättre morgonrutiner
Andra råd för hälsosamma morgonrutiner är att yoga, meditera eller utöva mindfulness, att äta en riktig frukost, att utnyttja resan till jobbet genom att läsa en bra bok, lyssna på musik eller en intressant podcast (och att stänga ut tanken på kollektivtrafikens stök eller hur bilkön långsamt kryper framåt), att öva sin tacksamhet genom att till exempel tänka på några saker man är tacksam över varje morgon och att skippa snoozeknappen.

Plocka delar, ta lite inspiration eller sluka hela listan, det viktiga är oavsett att din morgonrutin ger dig bästa möjliga start på just dina dagar. Kanske sommarsemestern är ett bra tillfälle att börja förändra.

Lycka till!

 

Text: Louise Candert

Bild: Johnér

 

 

 

ALL-SWE-0542d(3)

 

Senast uppdaterad: 2018-08-20