Multipel Skleros

För dig som lever med MS

Biogen
Biogen




Om cookies

Den här webbplatsen har för avsikt att använda cookies för att förbättra webbplatsen och din upplevelse. Genom att fortsätta att surfa på webbplatsen godkänner och accepterar du vår användning av cookies. Om du behöver ytterligare information och/eller inte vill ha cookies placerade när du använder webbplatsen, besök vår integritetspolicy.

ALL-SWE-0489(1)


Dela på Facebook Skriv ut

Hälsosam livsstil med MS

Sömn, kost, motion/träning, att inte stressa och att inte röka är några av de viktigaste hörnstenarna för en sund livsstil och en god hälsa. Det gäller även för dig som har MS. Här har vi samlat material om alla delar. Bara du vet vad du skulle behöva förändra och vilka vanor du skulle behöva skapa för att må bra/bättre. Kanske sommaren och semestern är ett bra tillfälle att skapa sig en ny och mer hälsosam vana?


Enligt en forskningsstudie som har publicerats i tidskriften European Journal of Social Psychology tar det i genomsnitt 66 dagar att skapa en ny vana.  Det kan med andra ord ta ganska lång tid, något som för många känns som en bristvara. Kanske finns mer tid och energi under sommaren, både till att reflektera men också till att göra en liten förändring som sedan kan leda till en ny sund vana.


Här har vi samlat material om några av de viktigaste hörnstenarna för en god hälsa och en sund livsstil för dig som lever med multipel skleros.


Sömn

Sömn är ett av våra basala behov och behövs för att kroppen och hjärnan ska återhämta sig och för att hjärnan ska kunna bearbeta intryck. En vuxen person brukar behöva mellan sex och nio timmars sömn per dygn. Behovet varierar mellan olika personer. 

Tips för en god sömn

Några enkla åtgärder som kan hjälpa dig till en god sömn är:

  • Ha det mörkt, tyst och svalt i sovrummet när du ska sova. Idealtemperaturen är 14–18 grader. Om du har ljud som stör, kan du prova med öronproppar. 

  • Undvik skärmljus några timmar innan du ska sova. Enligt sömnforskare försämrar skärmljus både sömn och minne. 

  • Låt sängen vara en lugn och avkopplande plats där du inte läser jobbpapper och annat som kan stressa.

  • Motionera. Regelbunden motion gör ofta att du sover bättre. 

Sömnproblem och dess orsaker

  • Stress är den vanligaste orsaken till sömnproblem. Har du svårt att somna eller vaknar om nätterna kan det bero på stress. Försök att komma underfund om vad stressen i grunden handlar om och försöka att komma till rätta med det. Kanske behöver du söka hjälp för att hitta strategier för att hantera stressen. (Läs mer om stress nedan)

  • Snarkning är också något som kan störa sömnen. Om du är överviktig, kan viktnedgång avhjälpa problemet.

  • Om du sover dåligt och behöver sova på dagen kan du tänka på att inte sova mer än 30 minuter och inte för sent på dagen, för att inte störa nattsömnen.

  • Undvik att dricka kaffe, te, energidryck och läsk cirka sex timmar innan sänggåendet.

Trötthet vs fatigue

Fatigue är ett vanligt och handikappande symtom vid MS. Svenska data från en studie som gjordes med 1 864 MS-patienter och som publicerades i Multiple Sclerosis Journal 2017, visade att 70 procent av patienterna ansåg fatigue vara det mest handikappande symtomet vid MS. 

Men trötthet vid MS behöver inte alltid vara fatigue. Här reder neurologen Björn Hedberg ut begreppen och vad som är skillnaden mellan ”vanlig” trötthet och fatigue>> 

Se filmen där personer med MS beskriver hur det är att ha fatigue>>

 

Kost

– Man är minst lika utsatt som alla andra för att drabbas av livsstilsrelaterade sjukdomar. Det finns de som får fler jobbiga sjukdomar på grund av dålig kosthållning och för lite motion, och det vill man ju i allra möjligaste mån försöka undvika när man har MS, säger dietisten Johanna Malmquist.

Hon har själv MS sedan 2008 och arbetar som dietist bland annat med personer som har olika neurologiska sjukdomar. Hon menar att det inte finns några särskilda råd för hur man ska äta när man har MS, men att man ska följa Livsmedelsverkets generella rekommendationer. Det MS-specifika som Johanna själv är noga med i sin kost är att se till att få i sig tillräckligt mycket vitamin D, som tycks ha en viktig roll vid MS. 

Läs hela artikeln Dietistens tips – så äter du rätt när du har MS>>

 

Kostråd

Se filmen som beskriver de generella kostråden för dig om har MS>>

eller filmen som ger råd och tips om hur du enkelt får i dig de näringsämnen du behöver, med hjälp av färdigrätter från affären. >>

 

Du kanske också vill läsa:

 

  
Rawfood – gott, hälsosamt
och näringsrikt! >>
 
  
Få bukt med
sötsuget>>
  

Här hittar du tips och recept
till en godare sommarfrukost>>
 
     


Motion/träning

– Träning är viktigt för alla människor, men extra viktigt för personer med MS, säger Ulrik Dalgas. Han är idrottsfysiolog och universitetslektor vid Århus universitet. Han är dessutom expert på träning i samband med MS.

Han menar att träning kan hjälpa mot till exempel trötthet. Genom att träna kan man också få en bättre gångförmågan och balans samt att man kan bli smidigare och starkare.

– Träningen kan alltså påverka just det som gör att många med MS inte tränar, säger Ulrik Dalgas. 

Läs hela artikeln om Ulrik Dalgas och hans forskning här>> 

 

Hemmaträning

Det viktigaste är inte hur man tränar utan att man gör det och får det att bli av.

Även 10 minuters träning är väldigt mycket bättre än ingen alls, menar Leila Söderholm. Hon är föreläsare, inspiratör och hälsoexpert och driver bloggen Life by Leila.

Om man har svårt att hitta tid och motivation att ge sig iväg till gymmet kan hemmaträning vara ett alternativ, menar Leila Söderholm. Med bra musik, några enkla övningar och saker du redan har hemma kommer du långt. 

Här ger hon tips för att få träningen att bli av samt ett antal övningar>> 

 

Sittande yoga

Yogainstruktören Malin Schulz, som själv haft MS sedan 2002, har tagit fram ett yogapass särskilt anpassat för personer med MS. En sittande yoga som tar cirka 15 minuter.

I den här filmen följer du Malin på ett yogapass som i princip alla kan göra. Det enda som behövs är en stol.

Se filmen här>>

 

Det här ska du undvika för att må bra

Det finns några saker som man bör undvika och som har en negativ effekt på hälsan. Det gäller bland annat stress och rökning.

 

Stress

Stress är ett vanligt problem i vår vardag. För många personer med MS förvärras symtom som muskelspasmer, smärta och hjärntrötthet vid stress. Fysioterapeuten Carina Heden arbetar med träning och rehabilitering för personer som har MS.

− Många av mina patienter med MS berättar om hur deras kroppsliga symtom förvärras när de känner sig stressade. Därför försöker vi jobba med andning och avslappningsövningar för att öka kroppskännedomen och minska spänningar i muskler, säger hon.

Här ger Carina Heden och kollegan Barbro Källén råd och tips på övningar>> 

 

Rökning

Forskning visar att rökning inte bara ökar risken att insjukna i MS utan även att fortsatt rökning vid MS bidrar till en mer aggressiv utveckling av sjukdomen.

Jan Hillert som är professor i neurologi vid Karolinska Institutet i Stockholm har lett en studie som tyder på just detta och som presenterats i vetenskapstidstidskriften JAMA Neurology. Han menar att det finns en rad hälsorisker med att röka men att det är särskilt viktigt att fimpa omedelbart om man har MS. 

Se filmen där professor Tomas Olsson berättar om forskning som stödjer riskerna med rökning vid MS>>

Så gör du för att sluta röka: Läs artikeln ”Jag ska fimpa!” här>>

 

Och så klart kan man inte skapa massa nya vanor samtidigt, utan ta en förändring i taget och vara snäll mot sig själv. Enligt studien som nämndes inledningsvis, spelar några små misslyckanden eller snedsteg längs vägen ingen som helst roll för det slutgiltiga resultatet1, det vill säga att ha skapat sig en ny vana.

 

Du kanske också vill läsa om:

  
Med träning som vapen mot MS-trötthet>>
  
En bättre start på dagen>>
   

 

Text: Louise Candert

Foto: Johnér

Biogen-19199

  

Referenslista

Senast uppdaterad: 2019-08-06