Multipel Skleros

För dig som lever med MS

Biogen
Biogen




Om cookies

Den här webbplatsen har för avsikt att använda cookies för att förbättra webbplatsen och din upplevelse. Genom att fortsätta att surfa på webbplatsen godkänner och accepterar du vår användning av cookies. Om du behöver ytterligare information och/eller inte vill ha cookies placerade när du använder webbplatsen, besök vår integritetspolicy.

CO-SWE-0058


Hantera stressen

För många med MS förvärras symtom som muskelspasmer, smärta och hjärntrötthet vid stress. Men det finns verktyg som kan minska kroppens stressreaktioner.

Fysioterapeuten Carina Heden arbetar med träning och rehabilitering för personer som har MS.
− Många av mina patienter med MS berättar om hur deras kroppsliga symtom förvärras när de känner sig stressade. Därför försöker vi jobba med andning och avslappningsövningar för att öka kroppskännedomen och minska spänningar i muskler, säger hon.
 Tillsammans med kollegan Barbro Källén erbjuder de hjälp med att hantera stress. Det kan handla om att göra övningar enskilt eller i grupp. Regelbunden träning, gärna flera gånger i veckan, ger den bästa effekten.
− Det kan vara bra att starta med att göra övningar i grupp. Då får man in en rutin och kan peppa varandra. Sedan är det lättare att gå vidare på egen hand, säger Barbro Källén.
 Stresshanteringsgrupper med avslappningsträning finns på många vårdcentraler och privata hälsoföretag. De båda fysioterapeuterna rekommenderar även appar och ljudböcker med övningar för träning på egen hand.
− Det handlar om att hitta det sätt som passar var och en bäst. Personer med MS behöver inte gå i en grupp med andra som har samma sjukdom. Tvärtom tycker jag att det kan vara givande att personer med olika typer av besvär möts, säger Barbro Källén.

 Hon berättar att andningen har stor betydelse för att få kroppens muskler att slappna av.
− Vid stress blir andningen ofta ytlig och flyttas högt upp i bröstet. Det handlar om att lära sig att andas djupt ner i magen.
 En annan metod som är bra att starta med är progressiv avslappning. Då lär man sig att känna skillnad på spända och avslappnade muskler i olika kroppsdelar.
− Det ger en ökad kroppsmedvetenhet som kan göra det lättare för personer med MS att hantera smärta och känna tilltro till sin egen kropp, säger Carina Heden.
 De båda fysioterapeuterna menar även att fysisk aktivitet och strategier för att bryta negativa tankar, är andra vägar till att minska kroppens stressreaktioner.
 − Det kan handla om många saker som behöver förändras i livet. Men att andas rätt och att lära sig att slappna av i kroppen är några viktiga nycklar, säger Barbro Källén.

Guide till progressiv avslappning
Ta dig till ett lugnt och tyst ställe. Lägg dig ner på ryggen och se till att du ligger bekvämt. Slut dina ögon.
1. Spänn alla musklerna i ditt ansikte. Stäng dina ögon hårt, bit ihop och räkna till 5 medan du andas in.
2. Slappna av och låt ditt ansikte slappna av helt. Känn hur spänningen i ansiktet försvinner.
3. Spänn sen din nacke och dina skuldror, andas in och räkna till fem. När du är klar slappna av och andas ut.
4. Fortsätt så över hela din kropp: Börja med bröst. Fortsätt med mage. Gå vidare till armarna (en i taget). Sedan till händerna (en i taget). Fortsätt med baken. Gå ner till benen (ett i taget) Avsluta med fötterna (en i taget).
(Källa: Ur Lars-Eric Uneståhls övningar om muskulär avslappning i ljudboken ”Mental grundträning” )

”Andas i fyrkant”, en övning för att få ner andningen i magen:
1. Blunda och föreställ dig en fyrkant.
2. Låt blicken följa den vänstra sidan nedifrån och upp medan du håller andan och räknar till tre.
3. Låt blicken följa linjen från det övre vänstra hörnet till det övre högra hörnet medan du andas ut och räknar till tre.
4. Låt sedan blicken gå från det övre högra hörnet till det nedre högra hörnet medan du håller andan och räknar till tre.
5. Medan blicken går tillbaka till det vänstra nedre hörnet andas du in och räknar till tre.
Upprepa övningen i några minuter.
(Källa: Fysioterapeut Helena Löwen-Åberg)

Tips:
-Öva på egen hand med hjälp av Lars-Eric Uneståhls ljudbok ”Mental Grundträning”, 2014, Förlag: Buena Vida.
-Träna andning med appen ”Mindfulness” som utvecklats av fysioterapeuten Helena Löwen-Åberg.



Text: Kristina Karlberg

ALL-SWE-0511d

Senast uppdaterad: 2016-11-15

Multipelskleros.nu

Här finns mängder med lättförståelig information om multipel skleros (MS). Texterna riktar sig till alla som nyligen fått diagnosen MS, som är anhöriga till en person med MS eller som är intresserade av att veta mer om denna kroniska sjukdom.

Lär mer om symtom, skov, förlopp och sjukdomsaktivitet. Vilka undersökningar och utredningar görs för att ställa diagnos? Hur är det att leva med MS i vardagen – att arbeta, träna och resa? Läs om olika behandlingar av MS.