Multipel Skleros

För dig som lever med MS

Biogen
Biogen




Om cookies

Den här webbplatsen har för avsikt att använda cookies för att förbättra webbplatsen och din upplevelse. Genom att fortsätta att surfa på webbplatsen godkänner och accepterar du vår användning av cookies. Om du behöver ytterligare information och/eller inte vill ha cookies placerade när du använder webbplatsen, besök vår integritetspolicy.

CO-SWE-0058


Yoga fusion – en yogaform för alla

Ålder: 43 år
Bor: Stocksund, Stockholm
Familj: Make och son
Yrke: Personlig tränare, yogainstruktör och föreläsare. Skriver för Neuroförbundets tidning, Reflex
Livsfilosofi:"Det är inte hur man har det, utan hur man tar det, som är grejen!"


– Kan man andas kan man yoga, säger Malin Schulz i sitt headset och ser ut över personerna som sitter uppradade på stolar i Skytteparken i Örebro.Det är första gången Hjälpmedelsdagen går av stapeln i Örebro och Karlskoga, men det här är också dagen då begreppet Yoga Fusion lanseras för allmänheten. En sittande yogaform Malin själv har uppfunnit, en yogaform för alla som hon även kallar MS-yoga. 

Malin Schulz är personlig tränare och yogainstruktör. Hon fick själv MS år 2002 och det var i samband med det, hon upptäckte yogan. En skänk från ovan som fått stor plats i hennes liv.
Passet inleds med att Malin berättar om yogan och dess fördelar. Begreppet Yoga Fusion kommer ur en fusion (sammanslagning) av andetaget, rörelser och musik. Yoga Fusion skapades av Malin själv för att ta fram en yogaform som verkligen passar alla.
– Yogan gör att vi får mer fokus på oss själva när vi jobbar med andetaget. Inom yogan brukar man säga att andetaget är livet, säger Malin och tillägger att det låter ganska rimligt faktiskt. 
 

Yoga på sin egen nivå

– Kan man andas kan man yoga, det behöver inte vara tuffare än så heller, säger hon och fortsätter:
– Därför tycker jag det är så bra att man får testa på den här sittande formen.
Malin menar att om man har svårt att lyfta armarna, vrida på huvudet eller vad det nu än kan vara, så kan man försöka jobba med tankens kraft genom att tänka sig in i rörelsen. Även om det sedan visar sig att det inte funkar ända ut i armen eller benet, kan tankens kraft göra skillnad.
Hon berättar om en kvinna med en neurologisk diagnos som gjorde precis så, lyfte armen i tanken och blev nästan lite chockad när hon plötsligt kunde lyfta armen högre upp än hon trodde.


Yoga vid MS 

Det finns en rad fördelar med att yoga, för alla människor, och fördelar särskilt vid MS.
Malins erfarenhet är att yoga kan lindra hjärntrötthet, ge bättre balans (både fysiskt och mentalt), lindra nervsmärta och att andetaget kan hjälpa till vid spastisitet.
– Det finns jättemånga områden där ett bättre andetag verkligen kan hjälpa oss att må bättre. Och mår vi bättre, mår också oftast vår sjukdomsbild bättre, för det hänger ihop. 


Fördelarna med yoga

Själv yogar Malin varje dag utom lördagar, då hon är ledig både från instruerandet och yogan. För henne är vinsterna med yogan stora och många. Framförallt hjälper yogan mot hjärntröttheten, som är ett av Malins största funktionshinder. Men att yoga hjälper henne också att få större fokus.
Och om Malin inte skulle yoga på en vecka?
– För det första skulle jag vara på mycket sämre humör, och sen så skulle jag vara mycket stelare. Jag skulle ha mycket mera smärta och sämre balans, den utmanar jag ju mig i hela tiden. Men sen tror jag också att min kropp över lag, med tanke på alla mediciner som jag ändå får i mig, renas genom yogan på ett bra sätt.
Hon säger "tror", men egentligen vet Malin, för hon har testat. Hon vet hur hennes kropp reagerar när hon inte yogar.

 

Sittande yoga i Skytteparken

Det är en frisk dag i slutet av september och i Skytteparken i Örebro sitter vi uppradade och gör MS-yoga. På stolar eller i rullstol. Alla yogar efter sin förmåga till Malins trygga instruktioner.
– Låt andetaget ta sig in genom näsan och ut genom näsan. Och när vi börjar andas in genom näsan och ut genom näsan börjar vi rikta vår uppmärksamhet in mot oss själva.
Lugn musik börjar spela. Vinden fläktar lite lätt och för några sekunder bryter solen fram mellan molnen.
Vi andas in och lyfter, andas ut och vrider.



"Det blev varmt inifrån"

Malin avslutar med att läsa några rader ur Sofia Sivertsdotters bok, Strimmor av ljus:

"Ingen har rätt att döma dig för att du väljer bort eller inte orkar, men hela världen kommer att skina, applådera, vinna om du gör ditt allra bästa i det lilla, i det stora. I det som ligger framför, i det som nästan är glömt, i det som verkar omöjligt..."

Och så är en kvarts sittande yoga slut.
– Det blev varmt inifrån fast det blåste kallt i nacken, sa en kvinna nöjt om sitt första pass av Yoga Fusion.



Tankar och tips från Malin Schulz för dig som vill testa yoga:

  • Du behöver inte göra det så svårt för dig själv, utan du kan testa i bara några minuter. Men jag tror att det är viktigt att man börjar iaktta sitt eget andetag.
  • Tala om för din instruktör att du har MS och vad det innebär för dig, så att instruktören kan visa hänsyn till dina behov.
    Fråga till exempel om du får ha en stol med dig in på passet, om du känner att du behöver det. 
  • Det är bara du som kan ta ansvar för din kropp och att du gör vad som krävs för att den ska må så bra som möjligt.

 

Malin tipsar om vad du kan göra själv hemma:

  • ANDNINGEN
    Bli medveten om ditt andetag, känn hur du andas in och andas ut. Andas du snabbt, ryckigt eller långsamt? Håller du andan emellanåt utan att du tänker på det?                                
    Bara genom att vända sin uppmärksamhet till andetaget så blir man mer närvarande i nuet. Placera ena handen nedanför naveln och den andra handen på bröstkorgen. Om handen på magen rör sig, använder du rätt teknik när du andas.
    Låt ditt andetag använda hela lungornas kapacitet det göra att syreupptaget också ökar i blodet.
    Genom att andas med rätt teknik stärker du både immunförsvaret och livskraften.
     
  • TANKARNA
    Du kan träna på att bli mer närvarande i dina tankar genom att tala och/eller tänka i relativa termer i stället för absoluta termer. Använd inte ord och termer som "aldrig", "det går inte", "kan inte", "omöjligt" och så vidare. Tänk i stället deras motsatstermer som "ofta", "kan vara svårt, men kan gå" och "möjligt".
     
  • MOTIONEN
    Rörelsens betydelse är nog bekant för alla. Det viktigaste är att göra det du själv tycker bäst om. Ofta är det också det bästa för kroppen. Alla är vi olika, alla har vi olika förutsättningar och gör efter vår egen förmåga.
    När man rör sig frisätts endorfiner som är vårt eget må-bra-hormon.
    När vi utför aktiviteter är det lättare att vara i nuet och att andra tankar läggs åt sidan så att vi kan rikta uppmärksamheten mot det som sker just nu.

 

Text: Louise Candert
Foto: Henrik Rådmark

 

ALL-SWE-0511d(1)

Senast uppdaterad: 2016-12-09

Multipelskleros.nu

Här finns mängder med lättförståelig information om multipel skleros (MS). Texterna riktar sig till alla som nyligen fått diagnosen MS, som är anhöriga till en person med MS eller som är intresserade av att veta mer om denna kroniska sjukdom.

Lär mer om symtom, skov, förlopp och sjukdomsaktivitet. Vilka undersökningar och utredningar görs för att ställa diagnos? Hur är det att leva med MS i vardagen – att arbeta, träna och resa? Läs om olika behandlingar av MS.