Multipel Skleros

För dig som lever med MS

Biogen
Biogen




Om cookies

Den här webbplatsen har för avsikt att använda cookies för att förbättra webbplatsen och din upplevelse. Genom att fortsätta att surfa på webbplatsen godkänner och accepterar du vår användning av cookies. Om du behöver ytterligare information och/eller inte vill ha cookies placerade när du använder webbplatsen, besök vår integritetspolicy.

ALL-SWE-0489(1)


Dela på Facebook Skriv ut

Trötthet eller fatigue?

– Man får inte skylla allt på sin MS, det är jätteviktigt. Många gör det, både doktorer och patienter. ”Det är min MS som gör att jag är så trött.” Men vem är inte trött ibland, det är inte samma sak som fatigue. Man ska först kolla upp att det inte beror på något annat, säger neurologen Björn Hedström.

Det är stor skillnad mellan vanlig trötthet och fatigue. Den vanliga tröttheten beror oftast på brist på sömn och/eller vila. Vanlig trötthet drabbas vi alla av nu och då och den går vanligtvis att vila eller sova bort. Fatigue vid MS eller hjärntrötthet däremot beror på inflammation i hjärnan och går inte att vila eller sova bort. Mot fatigue finns andra strategier (se faktaruta nedan).

Neurologen Björn Hedberg träffar många personer med MS på Ängelholms sjukhus, där han arbetar. Fatigue är ett vanligt problem vid MS, men när Björn Hedberg träffar en patient som har problem med trötthet börjar han alltid med att utesluta andra orsaker till tröttheten. 

Redan idag har MS-forskningen gjort stora framsteg. Prognosen ser mycket bättre ut idag för en person som insjuknar i MS än mot hur det såg ut för 10–20 år sedan. Men framöver då? Kommer det finnas något botemedel mot MS? 

Neurologen och överläkaren Björn Hedström har kikat in i kristallkulan och berättar här vad han tror om framtiden för sjukdomen multipel skleros.


Vanliga orsaker till trötthet

Det finns många orsaker till att man är trött. Björn Hedberg räknar upp en rad exempel.

  • Kronisk insomni (sömnlöshet)

Sömnlöshet kan handla både om att ha svårt att somna men också om att dålig sömnkvalitet eller att drabbas av många och långa vakna perioder under natten.

  • Obstruktiv sömnapné

Sömnapné är ofta kopplat till snarkning och innebär att man har flera andningsuppehåll när man sover.

– Snarkutredning gör jag på nästan alla mina patienter som kommer och klagar över att de är trötta och rätt många snarkar och har andningsuppehåll på natten. Och det är klart, då sover man dåligt. Varje gång man har ett aningsuppehåll så vaknar man och kommer aldrig ner i djup sömn, menar Björn Hedström.

  • För mycket skärmtid

Björn Hedström är tydlig med att det inte är bra att titta på skärmar två de sista timmarna innan man ska sova. Då menar han alla skärmar, inklusive TV.

– Man ska undvika att titta på skärmar de sista timmarna, om man vill sova bra. Om man inte vill sova bra, kan man titta, säger han och ler lite finurligt.
Till och med lågstrålande bokskärmar har visat sig ge en sämre sömn. Då är det bättre att läsa en helt vanligt bok innan man ska sova.

  • Restless legs

Det som tidigare kallades restless legs kallas numera Willis-Ekboms sjukdom (WED) och innebär att man upplever att det kryper eller pirrar i benen när man sitter eller ligger en längre stund, som till exempel när man ligger i sängen och ska sova. (1) WED kan också vara en orsak till att man har svårt och somna och får en sömnbrist.

En störd dygnsrytm, smärta eller depression kan också påverka sömnen negativt.

 

Det här kan man göra

Man kontrollerar blodvärden, vitaminnivåer, att du inte har någon sköldkörtelsjukdom, att du inte snarkar och så vidare. Om du har en sömnorsakad trötthet försöker man optimera sömnen. Då handlar det bland annat om att inte sova på dagen.

– För om du inte bygger upp ett sömntryck kan du inte sova på natten. Du måste hålla dig vaken på dagen för att kunna somna på kvällen. Stimulera knoppen, utsätt dig för mentala övningar så ökar du tröttheten och bygger upp den här sömnskulden som man kallar det och då kan du sova bättre, säger Björn Hedström.

Han tillägger att ibland får man använda läkemedel, men att de ger en sämre sömnkvalitet.

 

Om du har fatigue

Björn Hedström menar att när man har gjort allt det där och uteslutit andra orsaker, då kan man fundera på om det är MS som ligger bakom tröttheten. Han menar att man dels kan ha proinflammatoriska cytokiner, som ger en inflammationskänsla i hjärnan. Man kan också ha en hormonell störning som gör att man inte får frisättning av det sömnhormon som man behöver och att man därför sover sämre. Man har även sett att man har en axonförlust (när man har MS), det vill säga en nervtrådsförlust i något som heter RAS i hjärnan.

– Vi har ett system som kallas RAS och som gör att vi håller oss vakna, upptäcker om något är farligt och så vidare. Om vi inte får rätt signaler därifrån kan det göra att vi sover sämre, förklarar Björn Hedström.

Har du fatigue ska du, i motsats till vid sömnorsakad trötthet, vila på dagen för att fylla på med ny energi. Då behöver du hushålla med din energi.

– När du har de här cytokinerna som ger en inflammation och en inflammationströtthet i hjärnan, då är det viktigt att hela tiden vara försiktig med vad du gör men samtidigt vara tillräckligt aktiv på kvällen så att du kan sova, säger Björn Hedström.

 

Text: Louise Candert

Foto: Johnér

 

Strategier vid fatigue


Det finns en hel del du kan göra själv för minska fatigue. Grunden är att hitta balans mellan vila och aktivitet i vardagslivet. 

• Lyssna på kroppen 
Ett bra sätt att få krafterna att räcka till är att lära känna hur mycket fysisk och psykisk ansträngning kroppen tål. Att föra dagbok över symtom och utlösande faktorer vid fatigue kan vara ett bra sätt.

• Spara på energi
Försök planera så att flera fysiskt eller psykiskt ansträngande aktiviteter inte kommer direkt efter varandra. Ofta har man mer krafter på förmiddagen. 

• Ha goda sömnvanor
Sömnen är livsviktig. Under sömnen stänger hjärnan av alla vanliga tankeprocesser och låter hjärnan att återhämta sig, vilket sker främst under djupsömnen. Hjärnan arbetar då långsammare och tillverkningen av stresshormon går på sparlåga.

• Träna
Fysisk träning ger bättre kapacitet att stå emot symtom vid fatigue. Tränings-programmet ska aktivera många muskelgrupper och läggas upp i intervaller.

• Vila
Personer med MS behöver ofta vila av både fysiska och psykiska orsaker. Att ligga en stund i ett svalt rum och lyssna på avkopplande musik ger bra effekt för många.

• Kyla
Att ha det svalt hemma är bra för att minska risken för fatigue. Att duscha kallt i samband med träning ger också bättre återhämtning. Kyla i samband med vila ger snabbare och bättre effekt av vilan.

 

Läs mer om fatigue

Fatigue – ett tröttsamt symtom >>

Bemästra din fatigue >>

Se en film om fatigue >>

 

Biogen-07237

Senast uppdaterad: 2019-03-21